Четвер, 19.09.2024, 23:05
Вітаю Вас Гість | RSS

Кремінська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2

Меню сайту
Категорії каналів

Вікові особливості шестикласників

Вікові особливості шестикласників

Шестикласники (діти 11-12 років) характеризуються різким зростанням пізнавальної активності і допитливості, виникненням пізнавальних інтересів. У цей період підлітку стає цікаво багато чого, далеко виходить за межі його повсякденному житті. Його починають цікавити питання минулого і майбутнього, проблеми війни і миру, життя і смерті, екологічні та соціальні теми, можливості пізнання світу, інопланетяни і гороскопи. Цей вік можна позначити як період «зеніту допитливості». Недарма серед психологів поширений жарт, що підліток знає все і цікавиться всім, що не входить до шкільної програми. У цей час шкільні інтереси поступаються своє місце позанавчальних: лише у частини учнів інтереси пов'язані з навчальними предметами, у більшості ж вони набагато ширші і далеко виходять за рамки шкільної програми. Своєрідною рисою підліткових інтересів є безоглядність захоплення, коли інтерес, часто випадковий і ситуативний, раптом набуває надцінний характер, стає надмірним.

Специфіка інтересів полягає в тому, в значній частині випадків підліток цікавиться тим, чим цікавляться його друзі, і якщо хоче увійти в якусь компанію, подружитися з ким-небудь, то починає цікавитися тим, що цікаво цій компанії. З цим пов'язана характерна для підлітків «мода на інтереси», коли будь-яке захоплення як би раптово охоплює весь клас, паралель і також раптово гасне.

Як вже зазначалося, значення інтересів у підлітковому віці надзвичайно велике. За їх змістом багато в чому можна судити про розвиток особистості дитини. Причини стійкої і повної відсутності інтересів у підлітка криються часто у відсутності яких-небудь яскравих захоплень у оточуючих дорослих. Негативно може вплинути і їх надмірна активність, спрямована на розвиток якого-небудь одного інтересу у школяра.

Впливають на відсутність інтересів у дітей також соціальні умови: брак гуртків, книг у бібліотеках, спортивних секцій або висока, недоступна родині школяра вартість засобів задоволення цих інтересів (інструментів, оплати секцій та ін.)

Розвиток інтересів у підлітковому віці визначається загальною атмосферою школи: захопленістю педагогів власним предметом і наявністю у них більш широких інтересів, бажанням передати це учням, підтримкою захоплень школярів.

Нерідко інтереси школяра швидко гаснуть, так як він відчуває цілком закономірну для діяльності в новій сфері невпевненість в собі. Стикаючись з першим неуспіхом (або недостатнім успіхом), він швидко розчаровується в цій сфері або в самому собі. Тому підтримка підлітка, зміцнення його самооцінки, навчання аналізу причин невдач є значимими факторами розвитку інтересів.

Разом з тим необхідно мати на увазі, що часто відсутність інтересів відзначається у підлітків з яскраво вираженою тенденцією до «відмови від зусилля». Вони легко піддаються чужому впливу і готові піти за будь-яким, хто покаже їм, як можна без особливих зусиль подолати нудьгу і чим-небудь зайняти себе. Тому такі підлітки становлять основний контингент всіляких асоціальних угруповань. Ці школярі потребують особливої ​​уваги і батьків, і педагогів.


 

У цьому віці боротьба за самостійність у думках і вчинках набуває для підлітків особливе значення. Для них дуже важливо, щоб навколишні з повагою вислуховували їх точку зору, тому їм зазвичай подобаються різного роду дискусії. Основною формою прояву самостійності стають різного роду агресивні дії, які у дорослих, як правило, викликають у відповідь агресію, що призводить до наростання конфліктів між шестикласниками та їх батьками, педагогами. Тому корисно надавати підліткам можливість усвідомлювати власні індивідуальні особливості, свої агресивні дії, вчити їх контролювати прояви агресії. Досить гостро цей період проходить в шестикласників, які виховуються в так званих гіперопікаємих сім'ях, дорослі члени яких не можуть швидко перебудуватися і продовжують надмірно опікати підлітків.

Більшість підлітків у цьому віці проявляють живий інтерес до самопізнання, тому вони з радістю приймають будь-які ігри, завдання, що дозволяють їм подивитися на самих себе. У сферу самопізнання входить і вивчення своєї сексуальної привабливості, а також отримання досвіду міжполового спілкування. Дівчатка і хлопчики намагаються подобатися один одному, експериментують з формами залицяння, оскільки з ними ще не знайомі. Підлітки, що мають успіх у представників протилежної статі, набувають високий статус у класі. У багатьох шестикласників знижується самооцінка через тілесні, сексуальні зміни, невпевненості у своїй дорослості. Тому важливо підкреслювати цінність і унікальність кожного, підвищувати його самоповагу.

Зростання інтересу до світу за межами школи і значущості спілкування з однолітками веде до проблем, пов'язаних з так званим «відходом підлітка від школи». Школа, вчення закономірно відходять на другий план. Це важливий і необхідний етап розвитку. Однак подібне зниження значимості навчання у дитини вимагає від дорослих особливого до нього уваги.

Знання, які учень повинен тепер засвоїти, істотно відрізняються від тих, які він отримував в початковій школі. Там знання в основному відповідали повсякденному досвіду дитини, в середніх класах школи зв'язок шкільних знань з навколишньою дійсністю, як правило, опосередкована. Для того щоб навчитися бачити цю зв'язок, потрібні спеціальні зусилля. Школяру необхідно засвоїти систему понять і різні закономірності, навчитися оперувати абстрактними поняттями. Якщо цього не відбувається, то шкільні знання засвоюються формально.

Формалізм у засвоєнні знань - суттєва причина труднощів у навчанні в середніх класах школи.

Відомий вітчизняний психолог Л.І. Божович (1968) виділяє два види такого формалізму.

При першому виді формалізму школярі, як правило, не намагаються проникнути в суть того, що вони вивчають, а механічно, не замислюючись, без осмислення «зазубрюють» написане в підручнику чи сказане вчителем. Такий вид формалізму спостерігається у підлітків, які прагнуть добре вчитися, старанних, але характеризуються несформованістю необхідних розумових операцій і відсутністю пізнавальних інтересів.

Другий, найбільш часто зустрічається вид формалізму спостерігається у школярів, які відносно легко оперують абстрактними поняттями, володіють необхідними способами теоретичного мислення, але відчувають труднощі, кажучи словами відомого вітчизняного психолога В.В. Давидова, «у сходженні від абстрактного до конкретного».

Цікавий приклад подібного відношення наводиться в книзі педагога М.Н. Скаткина.


 

Учень VI класу обкопує яблуню ... Перевернувши пласт грунту і виявивши довгі кореневища бур'яну, він старанно рубає їх лопатою на дрібні шматки і закопує в землю. Експериментатор запитує:

- Для чого ти це робиш?

- Як для чого? Щоб бур'яни не росли під яблунею.

- А хіба ти не вчив з ботаніки, що таке кореневище?

- Учив: кореневище - це видозмінене стебло, на ньому є бруньки, з яких виростають змінені пагони. Це вегетативне розмноження.

- Правильно! А тоді навіщо ти їх залишаєш в землі: щоб вони вегетативно розмножувалися і з них виросло багато нових пагонів бур'яну?

Хлопчик зніяковіло мовчить.


 

Як зазначає Л.І. Божович, «... кидається в очі наявність як би співіснування у свідомості учнів отриманих у школі знань з тими уявленнями і поняттями, з якими вони приступають до навчання. Основним способом пояснення залишається для них колишнє «донаучное» пояснення ... проте формально, «для вчителя», вони залучають і нові знання, які залишаються в їх свідомості відокремленими, пов'язаними з їх колишніми уявленнями через союз «і» ... Система наукових понять, дана в навчальній дисципліні, виявилася для школяра самостійною дійсністю, відгородженою від реальних законів природи щільною стіною шкільного знання »(1968, с. 311-312).

Одна з основних причин, як і в першому випадку, - низький рівень розвитку пізнавальної потреби, відсутність прагнення зрозуміти суть явищ дійсності, зрозуміти реально існуючі причинно-наслідкові зв'язки.

Формалізм у засвоєнні шкільних знань негативно впливає не тільки на розвиток пізнавальної сфери учнів, але і на формування їх особистості. Крім того, формалізм першого виду нерідко веде до навчального перевантаження дитини та її підвищеної стомлюваності.


 


 


 

Отже, давайте підведемо підсумки.


 

У 11 років практично всі діти перетинають кордон підліткового віку. Провідна діяльність підлітка - спілкування, головне новоутворення цього віку - почуття дорослості. Якщо хочете, щоб підлітковий вік пройшов без ускладнень, слід дотримуватися таких вимог:


 

  1. У підлітка дуже тендітний організм, він може часто хворіти, у нього загострюються хронічні захворювання. Треба допомогти організму впоратися з перебудовою. Для цього потрібно стежити за дотриманням режиму дня. Не дозволяти зловживати гострою їжею, пити багато кави, їсти багато шоколаду (це вкрай шкідливо для підлітка).


 

  1. Підлітки багато часу проводять в неробстві: годинами розмовляють по телефону, дивляться телевізор, цілодобово слухають гучну музику. Потрібно вчити дітей дорожити своїм часом. Норма перегляду телепередач в цьому віці - 60 хвилин на день, а для збудливих дітей і того менше.


 


 

  1. Найважливіше для дитини - спілкування. Намагайтеся знайти хвилинку, щоб на протязі дня поспілкуватися з усіма учнями.


 

  1. Намагайтеся не сварити підлітка в разі невдачі. Допоможіть йому розібратися в причинах того, що сталося.


 

  1. Частіше хваліть дітей і створюйте їм ситуації успіху.


 

  1. Враховуючи, що головне новоутворення віку - почуття дорослості, розширюючи обов'язки підлітка, не забувайте розширювати його права.


 

  1. Привчайте підлітка до систематичної праці. У нього обов'язково повинні бути обов'язки.


 

  1. Допоможіть дітям організувати систематичні заняття спортом. Слідкуйте за тим, щоб вони відвідували уроки фізкультури, допоможіть вибрати спортивну секцію.


 

  1. У разі появи у дитини незвичайної манери поведінки проаналізуйте причини її появи, при необхідності зверніться за консультацією.


 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Вересень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz